onsdag 26 december 2012

london love ♥

Jag fick en förfrågan i kommentatorsfältet att skriva lite London-tips, men medan jag försökte svara där så blev det för många tecken - så det får bli ett eget inlägg till Caroline istället!

Jag är rädd för att det här kan bli en hel uppsats, men here we go...

Om man börjar med boendet: många hotell i London håller en ganska låg standard, det måste man vara medveten om. Vill man bo fint kostar det oftast en del, precis som det gör i alla storstäder. Jämför priser på hotels.com och booking.com - eller, om du har is i magen, kan du ha tur med bra pris på sista-minutenrum på ratestogo.com. Man kan också fynda hemliga hotell på hotwire.com! På tripadvisor.com kan man läsa vanliga resenärers omdömen om hotellen också, och hur det är rankat mot övriga boenden i staden. Där läser jag alltid! Det är ju ganska ofta verkligheten ser annorlunda ut mot alla flotta proffsbilder tyvärr!

Jag vet inte var ni flyger till, men det kan ju vara värt att välja ett hotell som det är lätt att ta sig till från flygplatsen. Ska man bo på andra sidan stan från där man kommer in med flygplatstransfern kan det ta väldigt lång tid att komma fram, och ha flera byten. Inte så kul med väskor och allt, kan jag tycka!


Jag skulle också välja ett hotell som ligger inom zon 1 (den mest centrala zonen), eftersom det gör stor skillnad i vad det kostar att resa. Vet inte hur länge ni blir borta, men det lönar sig oftast att ta ett 1- eller 3-dagars travelcard (även om det är relativt dyrt, men återigen; det är dyrt i storstäder)

Vi bodde på hoxtonhotel.com nu när vi var där senast. Helt fantastiskt värde för pengarna! Det skulle jag verkligen rekommendera. Det ligger bra till från både Gatwick och Heathrow, och ligger i zon 1. Så fräscht och snyggt! Hela det området (Shoreditch) är väldigt skönt och trevligt, man är inte mitt i smeten men är ändå inne i city på tio minuter med tunnelbana. Jag skulle säga att det är lite bohochict om du förstår mig, haha, lite som Söder i Sthlm, trendigt fast avslappnat och med MASSOR av trevliga pubar och restauranger. Om du kollar hemisidan finns det en liten "Hoxton guide" man kan ladda hem och läsa på lite, där finns jättemånga tips på shopping, restauranger, marknader m.m. Inte alls lika turistigt som det är på många andra ställen; en skön kontrast till hysterin på Oxford Street och hela det köret (som man naturligtvis ska uppleva också!) - och det känns mer som en del av det "äkta" London, inte det som mest är till för turister.


Sen, vad man ska göra... ja, jag tycker ju såklart att man kanske ska välja ut några turistgrejer man vill kolla in när det är första gången man åker dit. Många ställen besöker man ju helt "naturligt" när man är inne i stan, som typ Picadilly Circus, men det kanske finns andra sevärdheter eller attraktioner man vill se. Jag vet ju inte vad du/ni är intresserade av, så det är ju lite svårt att tipsa om. Det finns ju så ofantligt mycket att göra, sedan beror det ju på hur länge man ska stanna. British Museum är alldeles fantastiskt men tar en hel dag i anspråk, så det kanske man inte tar sig tid till om man bara är där en helg. Men det är ju härligt att bara strosa omkring i Covent garden eller Carnaby Street, gå i småbutiker, slinka in på en pub och ta en öl...


Jag är ju ett big fan och shopping och har en massa måsten när jag åker till London. Oxford Street är ju givet, med varuhus som Next (fina barnkläder, next.co.uk), klassiska M&S (marksandspencer.co.uk), flotta Selfrigdes (selfridges.co.uk), House of Fraser (houseoffraser.co.uk), John Lewis (johnlewis.co.uk) och superbudgetaffären Primark (som man faktiskt inte får missa, tokbilligt men med väldigt skiftande kvalité). Sedan så finns ju Regent Street med många internationella märken som Michael Kors, Lacoste, Zara, GAP, Desigual, Hollister - plus gigantiska leksaksvaruhuset Hamleys. Bond Street har alla märkesbutiker man kan tänka sig, och det är härligt att bara gå omkring där och spana...

Sedan finns det några andra butiker jag måste gå till. Två av dem är LIBERTY - ligger i slutet av Carnaby Street och har typ fem våningar med mycket apdyrt men man kan hitta små presentfynd och FORTNUM & MASON - otroligt vacker och klassisk överklassbrittiskt varuhus med teer och kakor i vackra förpackningar, men också andra delikatesser, porslin, hampers mm.


Harrods är ju såklart härligt också, även om jag inte varit där på flera år. Men det är ju en klassiker som verkligen är värt ett besök. Inte minst deras matavdelning, som är väldigt imponerande!

Sedan finns det ju massor av restauranger man gärna vill äta på också! London har ett imponerande utbud, men jag tycker nog att de skulle vara härligt att gå och avnjuta afternoon tea någonstans om jag var där med en ny kärlek :) Finns bland annat på Ritz och Dorchester om man vill ha det riktigt flott (obs! strikt dresscode), men finns på många andra ställen såklart. Googla!


Annars... ja, jag gillar ju marknader också. Greenwich är väldigt mysigt, men ligger i utkanten. Spitafields market ska vara bra också, och ligger nära det där hotellet jag nämnde! Annars finns det ju också i Camden som är väldigt känt (mycket alternativa människor där), eller Portobello market, eller varför inte åka upp till Notting Hill-området och kolla lite där...

Ja, du hör ju, det här kan fortsätta i all evighet. Fråga gärna mer specifikt så kanske jag kan hjälpa till ytterligare! :) Kram, och trevlig resa!

1 kommentar:

  1. Åh, du är ju för härlig!
    Ett helt inlägg i min ära :)

    Vi kommer att vara där i fem nätter som det ser ut nu. 21-26 el 27.
    Kommer nog att kolla efter en hyfsat billig resa och sen välja område/hotell därefter.
    Vi är väl ganska matintresserade båda två och kommer nog försöka äta så olika som möjligt under resan. Sen är mitt sällskap TOKIG i öl, så en och annan sån kommer ju slinka ner!

    Jag vill ju åt det som är mer typiskt brittiskt och inte sådär jävla apturistigt hela tiden :)

    TACK, gulledu!

    SvaraRadera

Här kan du lämna en kommentar eller ställa frågor. Frågor som ställs här, får också svar här! :)