onsdag 26 december 2012

betygsbruttan

Jag tycket att det nya betygssystemet är skit rent ut sagt, och jag skulle kunna diskutera det i evigheters evigheter, men jag nöjer mig med att enbart säga att det är ett omodernt och orättvist system.

Molly tillhör första årskullen som fått sina första betyg nu till jul. Många har varit så stressade över detta, att lärarna och rektorerna skickat ut brev till oss föräldrar flera gånger om att vi måste hjälpa dem att tagga ner. Att betyg inte är så allvarligt än. Och att de oftast inte får så bra betyg första gången, eftersom lärarna hellre vill höja dem än sänka dem till sommaren.

Molly kom hem med alldeles strålande första betyg, och jag är himla glad över det eftersom hon verkligen anstränger sig så hårt. Som en liten bonus fick hon dubbel månadspeng nu i december, men så vips! hörde jag på tv:n att det riktades skarp kritik mot att ge kidsen cash bonuses vid bra resultat. Jag kan hålla med, men i vårt fall fick hon inte extra betalt för att hon fick så bra - utan för att hon verkligen kämpat, även när det varit väldigt tungt vissa gånger. Och det är viktigt att få känna att det duger så länge man gör sitt bästa, utifrån sin förmåga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna en kommentar eller ställa frågor. Frågor som ställs här, får också svar här! :)