lördag 22 december 2012

kalkonkocken

Den här julen har jag tänkt vippa ihop en riktigt brakig engelsk kalkonmiddag. Jag tänker inte bjuda hem några för att ta del av detta härliga, eftersom jag har så många underbara recept på leftovers som jag liksom aldrig får prova annars. Nom nom nom.

Jamie Oliver är min husgud och jag har återigen tittat på hans julprogram - men denna gång pausat stup i minuten för att föra anteckningar om hur man på bästa sätt ska trixa ihop det. Och idag har jag varit och handlat och börjat förbereda.

Tydligen ska man göra såsen redan nu. Så slipper man stå och krångla i onödan på juldagen. Jamie says so. Och jag bara följer order. Kycklingvingar, bacon, selleri, lök, morötter, salvia, lagerblad, stjärnanis och rosmarin blir visst en fin grund när det har ugnsbakats.

Sedan har jag mixat ihop ett kryddsmör också, som man ska stoppa in under kalkonskinnet. Torkade tranbär, timjan, salvia, rosmarin och muskotnöt. Iiiiiiih vad bra det här kommer bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna en kommentar eller ställa frågor. Frågor som ställs här, får också svar här! :)