onsdag 28 mars 2012

kanske inte humor

Mattias är i Töcksfors över natten. Han ska öppna en ny restaurang imorgon.

När pappan sover borta samlar mamman ihop barnen så att alla kan sova ihop. Tanken är så mysig, tycker hon. En himla massa glada barn som inget hellre vill än att ligga och mysa med sin mamma. Det ska tjoas (måttligt!) och gullas och alla ska somna väldans lyckliga över att de är en sån himla härlig familj.

Realiteten: Mamman nattar småbrollorna, och stoppar om dem ordentligt i den stora sängen. Det dröjer två minuter så kommer den äldsta pojken (aka Ludvig) upp och säger att lillebror (aka Love) bara ligger och pratar. "Säg att han ska vara tyst nu, att det är natten!", ropar mamman till svar från nedervåningen.

Två minuter till går. Ludvig kommer upp. "Han pratar fortfarande! Han vill inte vara tyst." Menvafanihelvete. Kan man liksom inte vara tacksam för att man får sova i härligheten, tänker mamman. Mamman har humor. Hon skrattar: "Ja men säg till honom att han måste sova nu, annars kommer jag och vrider nacken av honom!". Ja, hon skämtar så ibland. Ludvig och hans äldre syster brukar skratta när hon svarar så, för de vet att det aldrig skulle hända.

Trettio sekunder senare hör mamman att Love storgrinar ifrån sovrummet. Hon kan liksom se framför sig vad som har hänt: att Ludvig tågar in med sin allra gravallvarligaste min och deklarerar att "mamma kommer vrida nacken av dig om du inte är tyst nu." Sådär så att skämtet försvinner rätt totalt. Så Love gråter. Mamman tröstar. "Men älskling, jag skojade ju bara. Du vet sådär som jag säger till Ludvig och Molly ibland. Ett skämt. Du vet att jag aldrig skulle göra det på riktigt! Jag skulle bara vara rolig när du skulle fatta att det är dags att vara tyst." Love skrattar lite mellan tårarna. "Okej. Hahaha. Jag vet, mamma." Han lägger sig ner och blundar igen.

Mamman går in i duschen och börjar tvätta håret. En kort stund senare står Love i dörröppningen och stora tårar rullar ner för kinderna. "Mamma, du får vrida nacken av mig nu, för jag kan inte vara tyst!"

En sådan ljuvlig kväll det blev.

3 kommentarer:

  1. Vilka underbara ungar! Loves sista ord är obetalbara!!!maggis

    SvaraRadera
  2. Skrattade så att tårarna rann. Hysteriskt roligt!!! Elina

    SvaraRadera
  3. hahaha! här är en till som skrattar så hon gråter! i love u! <3

    SvaraRadera

Här kan du lämna en kommentar eller ställa frågor. Frågor som ställs här, får också svar här! :)