tisdag 26 juni 2012

perioral dermatit

De senaste veckorna har Molly drabbats av en hudsjukdom i ansiktet som kallas för perioral dermatit. Det har varit skitjobbigt och jag har därför valt att inte skriva något om det. Men nu hoppas jag att hon snart är på bättringsvägen, och därför vill jag dela med mig om detta med förhoppning att det kan hjälpa någon!

För det första har det varit rätt svårt att få rätt diagnos. När jag äntligen fick höra vad det kunde vara, fick jag sjukdomen nedskriven på en lapp med uppmaning av läkaren att "gå hem och googla". Vilken idiot!!! Men jag gjorde som han sa, och nu äntligen börjar det klarna lite. Det som känns jobbigast är att det inte finns något botemedel som passar alla, och man vet inte vad i olika mediciner det är som botar sjukdomen. Man får alltså pröva sig fram - men det är klart, det känns inte så roligt när man läser att det kan ta flera år att bli av med...

Jag tror att Molly fått perioral dermatit efter att ha haft små utslag under näsan nu i vinter, som hon skulle dämpa med kortisonkräm enligt skolsköterskan. Med facit i hand vet jag nu att det bara gör saken värre, och visst: när hon slutade med kortison blossade det upp något fruktansvärt i ansiktet på henne. Röda sår runt munnen, näsan och ögonen. Varje kväll har slutat med gråt, och varje dag har börjat med en rädsla i bröstet över hur det kan ha spridit sig ännu mer under natten. Det har varit svårt att få henne att gå utanför dörren faktiskt, och jag kan förstå henne - det ser inte roligt ut. Man ska inte sminka sig när man har utslag heller, eftersom det gör problemen värre - men det är ju också ibland enda "räddningen" för att hon ska se någorlunda ok ut.

Nu har hon iallafall fått salva utskriven, finacea, som egentligen är ett aknepreparat och som gjort att huden blivit väldigt fjällig. Därför var vi tillbaka på Gripen igår, och fick en åtta veckors penicillinkur med Ery-max utskriven av läkaren. Detta gav naturligtvis magknip och illamående hela kvällen igår, men jag tror att det känns bättre idag.

Egentligen gillar jag inte tanken på att hon ska åta antibiotika i åtta veckor, eftersom det slår ut så mycket annat, men det känns inte som om hon har så mycket val. Dock finns det många huskurer som diskuteras på nätet, och tydligen ska det även vara effektivt att badda med äppelcidervinäger och göra ansiktsmasker av yoghurt med bakteriekultur. Helst ska man även äta detta såklart!

Många hävdar att sjukdomen kommer inifrån, att man har problem i tarmarna, och att det är därför det bryter ut hos vissa. Därför kan det vara en bra idé att äta probiotika, som bygger upp tarmarna. Man bör även undvika produkter som innehåller SLS - vilket knappt ens nämns i Sverige, men som verkar vara ett hett ämne i perioral dermatit-diskussionen i USA. Detta är en kemikalie som finns i många schampon, tvålar och tandkräm (det är den som gör att det löddrar), men som kan vara väldigt skadlig för huden och ögonen, samt även påverka kroppens hormoner.

Jag vill ju såklart göra det jag kan, så jag har beställt SLS-fritt schampo, balsam, tandkräm, ansiktstvätt och sminkborttagning. Jag har även köpt probiotika (såklart!) och havtornsolja, som ska vara bra att smörja in sig med. Koden DEP265 ger fem dollars rabatt på första ordern, som vanligt hos iherb! :)

Jag har även hittat ett märke som tillverkar mineralsmink som passar personer med perioral dermatit, så det har jag beställt till Molly som hon kan ha längre fram. Även när sjukdomen är borta ska man alltså fortfarande vara varsam med allt sådant, eftersom det har en förmåga att blossa upp igen om man en gång haft det.

Ah, ett långt och tråkigt inlägg för många, men som sagt - om det kan hjälpa någon är det definitivt värt att läsa!

Uppdatering finns att läsa här!

9 kommentarer:

  1. Jag har en Aloe Vera salva som heter Propolis (fick bäst i test i tidningarna) och med den lyckades ett par kompisar bli av med dotterns eksem. Hon hade i flera år fått starka kortisonkrämer utskrivna och inget funkade. Nu använder de bara den här och hon mår toppen! Vet fler som blivit hjälpta av den. Propolis är naturens eget kortison.
    Jag säljer inte direkt längre, men har massa prover hemma om ni vill testa den?! Säg bara till i så fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jag har fått liknande utslag och har provat olika krämer utan resultat .. Vore mycket tacksam om jag får prova din salva:) .
      Maila gärna mig så får du adressen.
      camillalarsson532@hotmail. com

      Radera
    2. Vill gärna prova salvan, mot min perioral dermatit.
      Maila så får du adressen.

      meliasso@spray.se

      Radera
  2. Jag fick samma sak (http://johanonnona.blogg.se/2012/may/perioral-dermatit.html#trackback) efter att jag smörjde med kortisonkräm på hormonprickar jag fick under graviditeten. Jag gick till en hudläkare direkt, och fick en kräm, Skinoren, som jag ska smörja med, men också antibiotikan Tetralysal utskriven. Av honom fick jag rådet att inte ha på något annat än krämen för det är en störning i talgproduktionen (pga kortisonet) i huden, så allt annat stör bara. Jag fick också Propyless utskrivet vilket är för torrhet och eksem, och den hjälper också! Mina största röda prickar försvann på bara några veckor när jag följde hans råd, så jag hoppas det kan vara till lite hjälp!

    SvaraRadera
  3. Hamnade här av en slump. Jag vet inte hur det går för Molly längre med pd'n men mitt tipps är detta:

    Sluta med allt som läkaren säger!! Beställ hem pulvret MSM (billigast hos bodystore.se) ta största dosen direkt, köp även hem kolliodalt silver och inta cirka en deceliter per dag, den går även att badda med i ansiktet. Tvätta enbart ansiktet med vatten! Mycket viktigt och enbart svalt vatten inte iskallt men svalt. Kliar det så blaska med kallt vatten, torka inte! Utan låt det självtorka. Dett kommer fjälla som tusan men jag lovar detta är det som hjälper och det som hjälper i framtiden också, hon kommer inte lika lätt kunna få tillbaka det. Sedan gäller precis som du googlat, inget flour, inget SLS och var försiktig med socker. Enbart godkänt smink som funkar för de med pd. Jag har själv haft svår pd och det är inte lätt men det tog max 2 veckor att bli av med det på det här sättet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Allexali

      Är du helt av med PD:n för detta skrevs ju förra året, Har nyss fått pd runt munnen, har fått Tetralysal för detta, men skall äta detta först 6 veckor. hoppas att det hjälper men ditt förslag är ju lovande. Skriv gärna och berätta mer. MVH Nikke-Småland

      Radera
  4. Hejsan!
    Jag har också perioral dermatit, är 50 år så det är verkligen inget roligt att få i ansiktet. Hoppas att det har fixat sig för er. Jag ville bara ge tips på den behandling jag fått som gett resultat. Jag äter Tetracyklin Meda 250 mg 2 tab morgon och kväll. Magen mår bättre än vid ery max. Det enda man ska tänka på är att man inte ska ta medicin tillsammans med mjölk ex. Det ska gå tre timmar från intagande av mejeriprodukter till man tar medicin. Jag har haft salva och antibiotika men förs sen jag fått denna medicin har besvären lindrats.

    SvaraRadera
  5. Hej! Fick rosacea för några år sedan som nyss fick sällskap av Perioral Dermatit... Haft turen att ha fin hy, men väldigt känslig. Läs gärna min blogg och ställ frågor! Håll i minnet att jag aldrig bloggat förr... Kram

    http://fejsetojag.bloggo.nu/Bilder/

    SvaraRadera
  6. Nunca desista da vida todos eles disseram que não há cura para o VÍRUS do HIV, o que é uma grande mentira que passei por muitos processos. Além disso, nunca acreditei que realmente houvesse uma cura para o HIV / AIDS até conhecer o Dr. James. O médico que tem ajudado as pessoas por muitos anos, eu encontrei este médico online quando eu estava procurando pela cura permanente do HIV online eu descobri sobre o Dr. James, e para minha maior surpresa o Dr. James tem o fitoterápico para a cura do HIV que Há anos que procuro expliquei meus problemas a ele através do e-mail que encontrei em alguém que testemunhou sobre a mistura de ervas do Dr. James me escreva uma resposta e explique como funciona o processo, então após solicitar o medicamento eu o recebi em 4 dias e Tomei conforme o Dr. James me instruiu, fiquei muito feliz depois de 21 dias que tomei o remédio houve uma mudança muito grande na minha saúde quando terminei o processo fui fazer um exame, descobri que estou negativo aquele foi o dia em que tenho lágrimas de alegria depois de tudo que passei.você também pode entrar em contato com meu médico através do email dele agora Drjamesherbalmix@gmail.com E ele também tem remédio de ervas para curar as seguintes doenças; Síndrome nefrótica, eczema, verruga na uretra, problemas crônicos. Herpes, câncer, ALS, autismo, hepatite, diabetes, infecções por HPV, urticária, herpes zoster, bolhas, úlcera, menstruação dolorosa ou irregular. HIV / Aids. Diabéticos. Infecções vaginais. Vaginal Discharge. Comichão da parte privada. Infecção da mama. Alta da mama. Dor e coceira na mama. Dor abdominal inferior. Sem períodos ou períodos interrompidos repentinamente. Problemas sexuais das mulheres. Doença crônica de hipertensão. Dor durante o sexo dentro da pelve. Dor durante a micção. Doença inflamatória pélvica, (PID). Gotejamento de esperma da vagina, bem como baixa contagem de esperma. Doença de Parkinson. Lúpus. Câncer. Tuberculose. Contagem de espermatozóides zero. Asma. Ejaculação rápida. Cálculo biliar, ejaculação precoce. Herpes. Dor nas articulações. Derrame. Ereção fraca. Erisipela, febre tifóide, alta do pênis. HPV. Hepatite A e B. DST. Staphylococcus + Gonorrhea + Syphilis. Doença cardíaca. Pile-Hemorrhoid.rheumatism, tireoid, Waist & Back Pain. Infertilidade masculina e infertilidade feminina. Etc. Tome uma atitude agora. contacte-o e encomende o seu medicamento natural à base de ervas: e envie-lhe
    Email ... drjamesherbalmix@gmail.com

    SvaraRadera

Här kan du lämna en kommentar eller ställa frågor. Frågor som ställs här, får också svar här! :)