tisdag 19 juni 2012

god semestermorgon

Efter nattens spöregn har vi vaknat till iallafall en liten strimma sol på den annars så molntäckta himlen. Och jag vill ju så innerligt ha lite sommarfeeling nu när jag, som sagt, fått tillbaka rapporten och kan slappna av!

Och så vill jag ju göra något. Något semestrigt. Men jag är ganska förkyld också, så jag har typ ingen ork. Halsont och gult snor. På en vuxen! Så oerhört ocharmigt.

Men Molly åker till London i nästan två veckor efter midsommar, medan vi andra ska ta oss till min svägerskas stuga utanför Stockholm i några dagar. När hon kommer tillbaka ska vi åka till Alingsås och hälsa på min fina Helen, och till Gävle för att hälsa på min minst lika fina syster och hennes familj. Många roadtrips blir det!

Sedan åker vi till Strömstad en vecka som vanligt, sedan är det äntligen dags att åka till Thailand - och när vi kommer hem, ja vips! så är det dags för vardag och skola igen.

Men nu ska jag passa på och njuta av dagen. Och börja med att hänga lite tvätt ute!

2 kommentarer:

  1. Jep, världens godaste laxröra addera räkor om du vill. Rökt lax, räkor, turksikyougurt, majonäs, dill, rödlök, granny Smith äpple. Hacka alla ingredienserna smått. Addera yougurt (en hink yougurt, 1 dl majonäs, 2 förpackningar lax, 2 äpplen, rätt mycket färsk dill, 1 finhackad rödlök) blanda allting och smaka av med salt och pressa citron efter smak. Jag är dålig med mått men detta brukar jag köra, med förpackningar menar jag sådana vacumförpackningar med lax.
    Fresh potatissallad - potatisar, vitvinsvinegrätte, dijonsenap, pressad citron, kapris (om du gillar det) rödlök, dragon, olja (jag gillar rapsolja), svarta oliver. Koka potatisen och låt svalna, skär den i bitar. Skär rödlöken i smala strimlor. Blanda vinegrätte, olja, dijonsenap, citron, dragon och salt. Lägg ner potatisen, kaprisen,oliverna och löken i vätskan och rör om allt. Dålig på mått men så att det blir en vätska som inte smakar för mycket av något, utan en trevlig smak som inte är för vinägeraktig eller senapsaktig.

    SvaraRadera
  2. Just ja, jag brukar köpa Hellmans Majonäs, den där amerikanska sorten. Tycker den är mycket godare. Om du vill kan du ha i fetaost, finhackad soltorkad tomat eller egentligen vad du vill till potatissallad basen. Ha inte för mycket dragon, den är ganska kraftig i smaken.
    Laxröran kan du servera i en skål och brevid brukar jag ha solrosbröd som jag skurig i 4 delar, du vet sånt mörkt fyrkantigt bröd som brukar finnas överallt.

    SvaraRadera

Här kan du lämna en kommentar eller ställa frågor. Frågor som ställs här, får också svar här! :)