tisdag 9 april 2013

modern... konst

Även här på bloggen är det #throwbackthursday eller nåt. Men jag går inte så långt tillbaka i tiden, utan närmare bestämt till när vi var i New York i februari.

Vi hade ju bestämt oss för att äntligen besöka MoMa, vilket verkligen är ett helt fantastiskt museum med modern konst. Man blev stående länge framför många tavlor - men det är så märkligt, man blir liksom mätt på för mycket intryck. Iallafall jag. "Jaha, ännu en Picasso" och så sneglar man bara och går vidare. Men så är jag ju ingen konstkritiker heller. Eller speciellt kunnig heller för den delen.

Men det är klart, Picasso är ju alltid rätt så coolt. Den här målningen köpte vid med oss hem - dock i printform.

Och det fanns härliga gigantiska tavlor som täckte hela väggar. Många väldigt annorlunda och spännande verk.

Men sen då. Det fanns mycket märkligt också. Till exempel fanns det en film som rullade non-stop med asiater som stod nakna på rad och klämde varandra på könsorganen. Och här slog mina tvångstankar in; jag ville såinihelvete gärna gå fram och rycka loss en av de där lapparna helt obemärkt.

Sen hade de visst fått någon bebiunge att klottra också! Eller om det var ett miljonverk... hmmm....

Mer klotter. Typ hundra små tavlor som hängde symmetriskt med samma streck hit och dit. Kanske ett dolt budskap man bara kan se med en speciell diagnos eller nåt. Vad vet jag. Många konstnärer har väl varit lite sinnessjuka mellan åren.

Och så var det visst konst att ställa en blank Lack-hylla mot väggen.

Och att ta tre vita dukar och måla ramen i olika färger. Röd, blå, grön. Så kreativt.

Men denna tog väl ändå priset. Helt vit. HELT VIT!!!

Någon klok människa sa: "Modern art - I could've done that too!" "Yeah, but you didn't." Jag halvskrattade mig igenom dessa salar. Mattias tyckte att det blev lite pinsamt, speciellt eftersom det fanns flera klungor som ooohade och aaahade sig över dessa... verk. Men det är klart. Vad vet jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna en kommentar eller ställa frågor. Frågor som ställs här, får också svar här! :)